Bezpieczenstwo 2021-06-02 3 minuty czytania

Phishing – jak rozpoznać i jak się bronić?

Zdjęcie do artykułu

Każdy użytkownik – zarówno mniej lub bardziej zaawansowany – może stać się ofiarą phishingu. Jest to bardzo popularna metoda oszustwa w cyberprzestrzeni. Phishing jest prostym atakiem hakerskim polegającym ma wykorzystaniu błędów użytkownika lub jego niewiedzy.


Czym jest phishing?

Phishing jest próbą wyłudzenia prywatnych danych: hasła do kont bankowych, popularnych serwisów internetowych (Facebook lub Gmail), numery kart kredytowych czy konsoli administratorskich. Atak nie wymaga szukania luk w zabezpieczeniach, ani posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. Polega na podszyciu się pod inną osobę lub znane instytucje. Zazwyczaj hakerzy wysyłają e-maile, w których proszą o wejście na podaną stronę, na której użytkownik ma zaktualizować hasło czy podać numer karty kredytowej. Oczywiście ta strona jest fałszywa, choć wygląda łudząco podobna do prawdziwej.


Rodzaje phishingu:

  • Spear phishing

    - atak spersonalizowany pod konkretną osobę lub firmę. Najbardziej efektywna technika phishingu ze względu na duże przygotowanie poprzez zebranie cennych informacji na temat ofiary.

  • Clone phishing

    - klonowanie prawdziwej wiadomości e-mail i zastąpienie prawdziwego linku tym złośliwym.

  • Whaling

    - atak skierowany w szczególności do kierownictwa wyższego szczebla i innych ważnych celów z branży biznesowej

  • Brand phishing

    - podszywanie się pod firmę, świadczącą usługi dla atakowanej firmy

  • Spoofing

    - fałszowanie domen. Oszuści podszywają się pod istniejącą domenę, ale adres e-mail wyglądał jak oryginalna wiadomość od danej instytucji

  • Smishing

    - wykorzystanie wiadomości SMS zawierającej złośliwy link


Jak bronić się przed phishingiem?

  • W Sieci stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Nie należy klikać podejrzanych linków i pobierać plików z nieznanych źródeł. Zbadaj z dokładnością wiarygodność danej wiadomości.
  • Uważaj na wiadomości pilne i wzbudzające ciekawość np. masz tylko kilka minut na odebranie nagrody. Takie e-maile zachęcają do szybkiego i nieprzemyślanego reagowania.
  • Nie udostępniaj innym osobom Twoich haseł i loginów – pod żadnym pozorem.
  • Zwróć uwagę na poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i błędy ortograficzne. Fałszywe wiadomości często zawierają nie poprawną pisownie.
  • Sprawdź dane nadawcy wiadomości. Adresy mailowe mogą delikatnie różnić się od prawdziwych. Mogą zawierać literówkę lub nie pełną nazwę firmy czy instytucji.
  • Przyjrzyj się dokładnie treści wiadomości. Zdarza się, że oszuści zastępują np. literę „I” cyfrą „1”, a literę „O” cyfrą „0”.
  • Jeśli masz jakieś wątpliwości co do prawdziwości otrzymanej wiadomości, skontaktuj się niezwłocznie z daną firmą czy instytucją. Otrzymasz informację, czy rzeczywiście został wysłany do Ciebie mail.
  • Odwiedzając stronę internetową banku czy instytucji upewnij się, czy zawiera zieloną kłódkę obok adresu strony.
  • Wiadomość od znajomych zawiera prośbę o pieniądze? Bądź ostrożny – ich konto mogło zostać zhakowane. Dotyczy to głównie serwisów społecznościowych.
  • Nie odpowiadaj na maile, dotyczące prośby o podanie loginu i hasła.
  • Zadbaj o bezpieczeństwo swoich kont. Włącz uwierzytelnienie dwuskładnikowe tam, gdzie to możliwe. Korzystaj także z menedżera haseł.
  • Zadbaj o bezpieczeństwo swoich kont. Włącz uwierzytelnienie dwuskładnikowe tam, gdzie to możliwe. Korzystaj także z menedżera haseł.
  • Zawsze korzystaj z najnowszej wersji przeglądarki internetowej oraz na bieżąco aktualizuj komputer. Możesz także zabezpieczyć swój komputer oprogramowaniem antywirusowym.

Najlepszym zabezpieczeniem przed phishingiem jest rozważne korzystanie z Internetu.

Ikona Skopiowano link do schowka
Klienci cal.pl AGORA
Klienci cal.pl CONSDATA
Klienci cal.pl Lazienka Plus
Klienci cal.pl Uniwersytet Szczecinski
Klienci cal.pl ZUT
Klienci cal.pl Koleje Wielkopolskie
Klienci cal.pl Koral Lody
Tło dla domen
...więcej niż hosting_