Domeny 2018-10-12 9 minut czytania

Jak wybrać odpowiednią nazwę domeny i na co zwrócić uwagę

Zdjęcie do artykułu

Strona www to w dobie panującej „gorączki internetowej” niezbędny element strategii marketingowej. Dotyczy to każdej poważnie myślącej o biznesie firmy czy freelancera, który chce sprzedać swoje usługi potencjalnym klientom. Jednak nie tylko firmy i osoby pracujące na własny rachunek potrzebują strony internetowej. Wielu z nas zakłada blogi, fora lub portale tematyczne, aby dzielić się wiedzą i pasją z innymi użytkownikami sieci. Strona internetowa daje możliwość zaprezentowania oferowanych usług, produktów lub zbudowania świadomości i zasięgu dla naszej marki.

Żeby nasza strona pojawiła się w sieci konieczne jest wybranie odpowiedniego adresu, czyli domeny internetowej. Wybór właściwej domeny internetowej to proces jakiemu powinniśmy poświęcić czas i dobrze go przemyśleć. Jej nazwa będzie miała znaczący wpływ na nasze późniejsze działania marketingowe i kontakt z klientami. W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytania dotyczące wyboru nazwy domeny. Podpowiemy, na jakie elementy zwrócić uwagę i czego unikać.


Nazwa domeny co to jest?

Domena internetowa to ciąg nazw systemu Domain Name System (DNS) wykorzystywany w Internecie, składający się z wyrazów umieszczonych w pewnym poddrzewie struktury DNS tj. zakończonych stałym sufiksem (więcej przeczytasz tutaj).

Tyle teorii.

Powszechnie nazwa domeny składa się z dwóch części – nazwy głównej oraz rozszerzenia. Nazwa główna przeważnie zawiera nazwę firmy, organizacji, usługi lub produktu. Często jest to również skrót od określonej nazwy, imienia i nazwiska (w przypadku blogów lub stron freelancerów). Na przykład na polskim rynku mocno rozpoznawalnymi nazwami głównymi mogą być Onet, Interia czy Allegro. Nie istnieje żadne ograniczenie co do nazwy głównej domeny, więc może to być dowolny ciąg znaków jaki przyjdzie nam do głowy. Inaczej wygląda kwestia rozszerzeń, które są z góry ustalone. Każdy kraj posiada własne rozszerzenie – dla Polski będzie to .pl, a dla Niemiec .de.

Domena internetowa może składać się od 3 do 63 znaków łącznie z rozszerzeniem i wyłącznie z liter alfabetu łacińskiego, cyfr oraz znaku „-„. Domeny polskie można zarejestrować na minimum rok, a ich maksymalny czas rejestracji to 10 lat.


Jak wybrać nazwę domeny?

Less is more, czyli mniej znaczy więcej – ta prosta zasada doskonale sprawdza się w wyborze właściwej domeny internetowej. Adres domeny internetowej powinien być łatwy do zapamiętania dla użytkowników. Najlepiej, jeśli jego fonetyczna forma jest spójna z pisemną. Lepiej unikać wszelkiego rodzaju myślników, cyfr (takich jak popularne 24,48 365 itp.) oraz liter poprzedzający właściwą nazwę (przykład e-nazwadomeny.pl lub i-nazwadomeny.pl). W przypadku, kiedy rejestrujemy domeny polskie warto zrezygnować z wpisywania znaków diaktrytycznych, ponieważ użytkownicy przywykli do wpisywania nazw bez ą, ć czy ź.

Jeśli prowadzimy firmę to idealnie byłoby wykorzystać jej nazwę w domenie z rozszerzeniem (końcówką) dla określonego kraju, w jakim prowadzimy działalność. Problemem może być jednak dostępność takich domen, gdyż większość chwytliwych nazw jest już zajęta, a na rynku istnieją wyspecjalizowane firmy, które zajmują się rejestracją nazw domen i ich późniejszą odsprzedażą. Oczywiście, w takim wypadku musimy się liczyć z dużo większą opłatą. Jeśli nie chcemy ponosić dodatkowych kosztów do nazwy firmy możemy dodać usługę lub branżę w jakiej działamy, przez co automatycznie dajemy użytkownikom sygnał, że nasza firma zajmuje się konkretnie tym typem towarów lub usług. Unikaj używania nazw podobnych do konkurencji, buduj świadomość własnej marki.

Taka sama zasada dotyczy sklepów internetowych. Jeśli prowadzisz butik z modą damską w popularnej galerii w swoim mieście, który nazywa się „Butik Agness”, nazwa Twojej domeny powinna brzmieć butikagness.pl. Pozwoli to na spójność działań marketingowych. Oczywiście nazwa z rozszerzeniem .pl może być zajęta – wtedy zaczynają się schody i musimy wybrać spośród innych rozszerzeń takich jak .com.pl czy .com.pl . Dlatego, gdy jesteśmy na etapie otwierania działalność i planujemy rozwijać naszą działalność zarówno offline jak i online, warto sprawdzić czy interesujące nas nazwy domen są dostępne do rejestracji i nie są zastrzeżone w urzędzie patentowym!


jak-wybrac-odpowiednia-nazwe-domeny-i-na-co-zwrocic-uwage

Domena z www czy bez www?

Na wstępie musimy sobie powiedzieć, że http://www.adresstrony.pl i http://adresstrony.pl to dwa inne adresy, pod jakimi możemy prowadzić dwie różne strony. Z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych takich jak Google istotne jest, aby w sieci nie istniały dwa takie same serwisy (duplicate content), czyli musimy zdecydować się na jeden adres kanoniczny i wykonać odpowiednie przekierowania. Która wersja jest lepsza z www czy bez www? Nie ma to znaczenia! Obojętnie na którą wersję się zdecydujemy najważniejsze, aby nasza strona wyświetlała się tylko pod jednym unikalnym adresem. Kilka lat temu większą popularnością cieszyła się wersja z www, jednak obecnie więcej webmasterów decyduje się na opcję bez www.


Rodzaje domen internetowych

Domeny możemy podzielić na domeny najwyższego poziomu (TLD – Top Level Domain), które znajdują się najwyżej w hierarchii DNS. Możemy do nich zaliczyć domeny funkcjonalne (gTLD – generic Top Level Domains) oraz dwuliterowe domeny narodowe (ccTLD – country code Top Level Domains). Ponadto rozróżniamy również domeny drugiego poziomu (SLD – Second Level Domains), które są o jeden poziom niżej w hierarchii DNS od TLD oraz domeny niższych poziomów.

Domeny funkcjonalne (.com, .edu, .gov) przynajmniej w założeniu mają informować o rodzaju działalności witryny:

  • .com (commercial) - domena firm komercyjnych,
  • .edu (education) - domena związana z edukacją,
  • .org (organisation) - domena organizacji i stowarzyszeń,,
  • .gov (govermment) - domeny związane z rządem i instytucjami rządowymi,
  • .biz (bussines) – domeny przeznaczone dla biznesu, podobnie jak domena .com,
  • .info (information) – domeny dla stron informacyjnych,
  • .net (network) - domeny przeznaczone dla firm świadczących usługi dostępu do Internetu,
  • .mil (military) - domeny wojskowe,
  • .mobi (mobile) – domeny dla stron mobilnych.

Domeny narodowe .pl, .de, .uk, .fr zwane też państwowymi składają się zawsze z dwóch znaków. Zarezerwowane są dla państw lub terytoriów zależnych.

Domeny drugiego poziomu charakteryzują się rozszerzeniem na lewo od kropki w porównaniu do domen najwyższego rzędu. Również domeny drugiego poziomu możemy podzielić na kategorie:

  • narodowe funkcjonalne - pełnią rolę informacyjną, jednak w odróżnieniu od gTLD tylko w ramach konkretnego państwa np. .com.pl, .org.pl, lub .edu.pl.
  • Ponadto w ramach jednej domeny możemy utworzyć nieskończenie wiele subdomen. Jest to opcja bardzo pomocna w wielu przypadkach, na przykład kiedy nasza marka cieszy się dużą popularnością i planujemy otwarcie sklepu internetowego, ale z różnych względów nie możemy go utworzyć w obrębie domeny głównej firmy.


    Ile kosztują domeny internetowe i ich przedłużenia

    Ceny rejestracji i przedłużenia domen wahają się w zależności od rejestratora na jakiego się zdecydujemy. Warto na tym etapie zweryfikować rejestratora i sprawdzić, czy spełnia wszelkie wymagania związane z bezpieczeństwem i procesami przechowywania naszych danych. Cal.pl gwarantuje bardzo konkurencyjne stawki rejestracji i przedłużenia domen - sprawdź cennik firmy. Przykładowo koszt rejestracji domeny z rozszerzeniem .pl wynosi jedynie 9.90 zł/netto na rok.


    Cykl życia domen .PL

    Rejestracja domeny nie oznacza jej dożywotniej własności. Rejestrując domenę stajemy się wyłącznie jej tymczasowym abonentem. Regularne odnawianie jest konieczne, aby utrzymać nazwę domeny na jakiej nam zależy. Jak wygląda cykl życia domeny „.pl”?

    1. Etap pierwszy:

      - rezerwacja – domena nieaktywna; domenę można zarezerwować na okres maksymalnie 14 dni, w tym czasie domena jest nieaktywna, aż do momentu jej opłacenia i pełnej aktywacji.

    2. Etap drugi:

      - Rejestracja – domena aktywna; Po opłaceniu domeny zostaje ona aktywowana na okres 365 dni, w tym czasie jesteśmy jej wyłącznymi abonamentami i możemy w pełni nią zarządzać.

    3. Etap trzeci

      - Brak odnowienia domeny – kwarantanna; Po upływie 365 domena przechodzi w 30 dniowy stan kwarantanny. W tym okresie dalej należy ona do właściciela i można ją przedłużyć, jednak strona już wtedy się nie wyświetla i niemożliwe są na niej żadne działania.

    4. Etap czwarty:

      - Uwolnienie domeny; Jeśli abonent w czasie 30 dni w trakcie trwania kwarantanny nie opłaci domeny, zostaje ona uwolniona i z powrotem trafia do puli domen wolnych, gdzie każdy może ją przechwycić i zarejestrować.


    Domena nowa czy używana

    Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, każdy przypadek trzeba rozpatrzyć indywidualnie. Co różni domenę nową od używanej?

    Domena nowa to domena, która nie była nigdy wcześniej zarejestrowana, jesteśmy jej pierwszymi właścicielami, a co za tym idzie nie posiada żadnej historii linków prowadzących do niej, ani tematyczności. Plusem takiej domeny jest na pewno czysty start, bez obaw o spamowe linki czy treści, przez które nasze działania marketingowe mogą być znacznie utrudnione.

    W przypadku nowych domen sami musimy zadbać o zbudowanie marki i odnośników. Z drugiej strony brak historii może być również minusem, ponieważ jeśli kupimy domenę na której wcześniej był postawiony wysokiej jakości serwis do którego prowadziły znakomite, tematyczne linki na przykład z domen rządowych „.gov” na starcie odzyskujemy część mocy z tych odnośników, a nasza strona szybciej zyskuje ruch użytkowników i wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Wszystko to oczywiście przy założeniu, że umieścimy na niej równie wysokiej jakości content co poprzednio.

    Domena używana to domena, która wcześniej była zarejestrowana i z różnych względów jej abonent nie zdecydował się na jej odnowienie. Domeny z rynku wtórnego bardzo często używane są przez pozycjonerów do tworzenia zaplecza SEO, czyli stron, na których umieszczane są linki pozycjonujące.

    Ważnym aspektem jaki musimy wziąć pod uwagę, kiedy zdecydujemy się na domenę z rynku wtórnego jest historia, czyli profil linków jaki do niej prowadzi oraz to co się na niej znajdowało. W takim wypadku należy skorzystać z narzędzi, które pozwolą nam prawidłowo ocenić te czynniki. Do oceny profilu linków możemy wykorzystać narzędzia jak majestic.com lub ahrefs.com, natomiast dzięki archive.org możemy zajrzeć w historię domeny kilka lat wstecz i sprawdzić co „wisiało” pod tym adresem.


    /jak-wybrac-odpowiednia-nazwe-domeny-i-na-co-zwrocic-uwage

    Dlaczego warto sprawdzać historię domeny? Przede wszystkim, aby nie narazić się na domenę, która wcześniej była wykorzystywana do spamerskich lub nielegalnych celów. Domeny ze złą historią mogą wpływać negatywnie na nasze działania związane z marketingiem, a szczególnie z pozycjonowaniem stron w wyszukiwarkach.

    Mamy nadzieję, że powyższy tekst odpowiedział na większość nurtujących pytań związanych z domenami i pozwoli wybrać najlepszą nazwę dla waszego bloga, sklepu bądź strony firmowej.

    Ikona Skopiowano link do schowka
    Klienci cal.pl AGORA
    Klienci cal.pl CONSDATA
    Klienci cal.pl Lazienka Plus
    Klienci cal.pl Uniwersytet Szczecinski
    Klienci cal.pl ZUT
    Klienci cal.pl Koleje Wielkopolskie
    Klienci cal.pl Koral Lody
    Tło dla domen
    ...więcej niż hosting_